AUTORINIAI PROJEKTAI
Padaryti nuotrauką – reiškia ne tik užfiksuoti akimirką, tam tikrą vaizdą joje, bet tai tolygu to vaizdo išsisklaidymui į begalybę, įšaldymui laike. Kokiu būdu įmanoma susikoncentruoti būtent ties kažkuria konkrečia fotografija, kokiu būdu ji gali prikaustyti žvilgsnį ir išsiskirti iš šūsnies kitų? Kas nuotraukoje yra tokio esminio, gebančio sukelti naujus, gyvus jausmus, stebint jau nejudrius objektus popieriuje ar ekrane?
Reikšmingos yra detalės, kurios asmeniškai paliečia stebintįjį – galbūt ypatinga kažkurio iš objektų išvaizda, galbūt fragmentas, pastebėtas tik iš kelinto karto, bet sužadinantis tam tikras emocijas. Rodos sėkmės faktorius paprastas – tiesiog atsidurti reikiamu metu reikiamoje vietoje, tik tokiu atveju fotografija nustebina. Kiek čia svarbi tam tikra fotografavimo technika? Tik tiek, kiek padeda fotomenininkui išgauti gyvo jutiminio aspekto rezultatą.
Kokybę galima išsaugoti nepasiduodant vizualiniam srautui ir atsirenkant tas fotografijas, kurios savaip reikšmingos stebinčiajam dėl emocinių saitų, jungiančių jį ir užfiksuotas detales. Pagrindiniai aspektai, charakterizuojantys kiekvieną fotografijos žanrą bei apsprendžiantys vizualinį reikšmingumą kokybinei išraiškai:
mistinis, gilus, įtraukiantis, skatinantis pažinimą
Begalinio naktinio dangaus ir planetinių peizažų persipynimas, kai detalė po detalės formuojasi nematomi plika akimi vaizdai. Kadras po kadro iš paslaptingos tamsos išnyra žvaigždžių spiečiai, išsiryškina galaktikų formos, ūkų debesys, sluoksnis po sluoksnio atverdami dar vienus vartus į pasaulių pažinimą. Begalybės ir didybės pojūtis įtraukia stebėtoją vis gilyn į nesuvokiamą mistinę erdvę.
meditatyvus, kūrybinis, įtraukiantis, sukuriantis būseną
Kiekvienas pasivaikščiojimas gamtoje gali virsti patyrimine kelione į augalų ar gyvūnų mikropasaulį - vidinis stebėtojas ieško pojūčių vis naujai atsiskleidžiančioje aplinkoje, palaipsniui dėmesiu tapdamas tos mikrorealybės jutiminiu personažu. Garsų ir vaizdų poveikis jį nuneša į simbolinę estetinio gėrėjimosi kiekviena tobula detale bei spalvų ir formų išraiška erdvę. Meditacinio pobūdžio intuicinis vaizdų fiksavimas įgauna meninę natūralaus, gyvo, tikro pasaulio išraišką, kai per įtaigų ir paprastą perteikimą pasiekiamas tikrovės, tokios kaip yra, priėmimo bei gėrėjimosi tiesiog stebėjimu, patirtis.
informacinis, jutiminis, pasakojantis istoriją, nukreipiantis dėmesį
fragmentai - peizažai, veiksmas, dinamika, spalvos, formos, kompozicija, akimirkos
Kaskart nauji įspūdžiai, kiti požiūrio kampai, nenuspėjamos situacijos, neprognozuojamos sąlygos, visada daug ekspromto, netikėtumų, nesuvaidintų scenų. Tylą, laukiant tos vienintelės akimirkos, pakeičianti dinamika ieškant scenų; apgalvotą pasiruošimą nušluojanti netikėtų įvykių banga; emociniai kalneliai, trukdantys susikaupti ir savo nenuspėjamumu ištrinantys elementarias technines žinias, stebėtojo dėmesį paverčiantys scenos personažu. Visa tai apie potyrius, apie pasaulio įvairovę, apie grožio ir didybės išgyvenimą iki ašarų, apie laisvės ir laimės akimirkas, apie pakylėjimą virš kasdienybės ir tikrąją vertę. Užfiksuotos mažos dalelės susijungia į didelį ir įtaigų vaizdą, išsiunčiantį kiekvieną žiūrėtoją į pojūčių kelionę per fotomenininko asmeninės patirties istoriją.
reportažinis, atmosferinis, meditatyvus, neutralus
gatvės vaizdai, architektūra, detalizacija, žmonių kasdienybė
Fotomenininko klajonės gatvėmis - savotiška meditacija, miestų atmosferos su dieniniu šurmuliu ir naktiniu šviesų žaismu perteikimas. Dėmesys į detales, pastatų formas, architektūros stilius, gatvių autentiškumą. Miestas - naktį ir dieną, įvairiais metų laikais, nuolat besikeičiantis ir niekada toks pat. Kiekviena pastebėta detalė savo laiku ir savo vietoje sustabdo dėmesį bei įtraukia į mini istoriją, per fotografiją pasakojamą kaskart vis kitaip.
fotomomentų stilius - dinaminis, stop kadras, užšaldytas judesys, atmosferinis
Fotomenas gali būti tiesiog esamos realybės fiksavimas, kaip fotoreportažas iš veiksmo vietos, svarbios kažkuria prasme tiek scenos veikėjams, tiek žiūrovams. Čia fotomenininkas - neutralus stebėtojas ir metraštininkas, tuo pačiu galintis įpinti į scenos perteikimą dalelę atmosferos, judrių emocijų, besikeičiančių šviesos, spalvų bei nuotaikų išraiškų. Veiksmo sustabdymas, personažų gyvos reakcijos, istorijos iš daugybės scenų vienu metu, dėmesys detalėms, apjungimas visko į vieningą daugiaformatį kūrinį - kiekvieno personažo atskira istorija, mikropasaulis, persipinantis bei susijungiantis savo individualiomis dalimis į vieną visumą.
formos - vidaus ir išorės fragmentai, detalizacija, funkcionalumas, atmosfera
Formų, apimties, perspektyvos, požiūrio kampo apjungimas atskleidžia vis kitokį architektūros įvaizdį, tarsi iš naujo transformuodamas jau žinomas formas bei aštrius kampus į kažką keliantį pasigėrėjimą konstrukcija, jos funkcionalumu, didybe ar jaukumu. Interjero mikropasaulis įsiterpęs į eksterjero makropasaulį ir tik pagal jų sąveikos formas stebėtojas gali identifikuoti erdvės pritaikomumą.
portreto stilius - vizualiai įtaigus, pasitikintis, dėmesingas, elegantiškas, stabilus, nuosaikus, profesionalus, atliekantis rolę
fragmentai - gyvi, tikri, dalykiniai, veržlūs, nustebinantys, konkurencingi
Nors visuomet stengiamasi subjektą parodyti kuo gyviau ir kuo natūraliau – sukurti tinkamą aplinką, paskatinti būti savimi, tačiau pats fotografuojamasis nesąmoningai vis tiek pozuoja, parengia ir kuria savo atvaizdą fiksavimui ar tiesiog budriai saugo savo sugalvotą įvaizdį, kuris tapęs automatine pasirodymo sociume reakcija į stebėtoją. Dažnai stebėtojas priimamas kaip kažkas, kas kritikuos, analizuos bei darys korekcijas stebimojo atžvilgiu, todėl dažniausiai fotografuojamasis stengiasi iš anksto įtikti daugybei stebėtojų net nežinodamas jų skonių bei kompetencijų, kol galiausiai suvokia, kad vienintelis kritikas yra pats. Kiek bus leidžiamasi į eksperimentą su rolėmis ir nusistovėjusiomis etiketėmis, priklauso nuo pasitikėjimo ir kūrybos. Kur ta riba, už kurios prasideda rizika prarasti nusistovėjusį savęs vaizdą? Už jos visada laukia tuščias lapas, kurį galime paversti įtraukiančia, paslaptinga, intriguojančia istorija, talpinančia daugybę nepatirtų vaidmenų ir naujų įvaizdžių. Tik keičiantis asmenybei, įmanomi pokyčiai gyvenime. Kiekvieno pokyčio pradžia - peržengti ribą, asmenybę laikančią tik kažkuo seniai visiems žinomo ir nuspėjamo vaidmenyje.
stilių įvairovė, istorija - fiksuojamas ryšys, santykis, aplinka, atmosfera, emocija, suderinamumas
Ryšio, vertybių, tarpusavio santykio stebėjimas ir perteikimas tokios istorijos, kuri labiausiai atitiktų personažų svajonių istoriją. Tai alternatyva kaip žmonės gali atrodyti, gyventi, jaustis. Tai kelionė kartu su visais scenos dalyviais į jiems dar nežinomą, bet numanomą stebuklingą pasaulį, kurio galimybės potyris pasilieka kaip prisiminimas, dabarties momente sudarantis sąlygas kitai ateities alternatyvai įgyvendinti.
stilius - šaltas, neutralus, aiškus, detalizuotas, funkcionalus
Geriausiai objekto apimtis ir detalės atsiskleidžia per jo matymą ir pateikimą įvairiais kampais. Stebėtojas smalsus, tyrinėjantis kiekvieną milimetrą, faktūrą, spalvą, formas. Funkcionalumas detalėse, jų tarpusavio santykyje. Kuo vaizdas arčiau realybės, tuo labiau informuoja apie kokybę. Kuo labiau akcentuojami privalumai, išskirtinumas, tuo palankesnis vertinamas. Kuo aiskiau pateikiama detali informacija, tuo mažiau abejonių. Tinkamai parinkta detalizacija sukuria ketinimą turėti.